Trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu. Patrick Lencioni – SEOProfi
Książki biznesowe
zespół

Trzy kluczowe cechy idealnego członka zespołu. Patrick Lencioni

Komentarz
Sebastian MiśniakiewiczSpecjalista SEO

Jeżeli chcesz stworzyć firmę, w której panuje kultura oparta na pracy zespołowej, to musisz znaleźć ludzi, którzy będą posiadali trzy wspólne cechy – będą jednocześnie pokorni, głodni oraz mądrzy. Bez tego nie zbudujesz firmy, do której przychodzi się z przyjemnością, a praca daje satysfakcję, zamiast być przymusem.

Patrick Lencioni tym razem przenosi nas do firmy, w którą wchodzi młoda osoba, mająca zreformować firmę swojego wuja w oparciu o  wartości związane z pracą zespołową. Jak to bywa w życiu spotyka się nie tylko z osobami, które świetnie wkomponowują się w ten model, ale też z takimi, które mają pewne dobre cechy, a z drugiej strony wydają się nie pasować do reszty ze względu na swoje cechy charakteru.

Podczas długich analiz i rozmów udaje się jednak  wskazać cechy idealnego członka takiego zespołu..

Jakie to są cechy?

Pokora

Najważniejsza i najbardziej niezbędna cecha gracza zespołowego. Taka osoba nie ma zbytnio rozbudowanego ego oraz nie przywiązaniu nadmiernej wagi do własnej pozycji. Chętnie dzieli się uznaniem, przedkłada interes zespołu nad własny, a sukces definiuje w kategoriach zespołu, nie własnych.

Komu brakuje pokory?

  • ludziom aroganckim,
  • ludziom, którym brakuje pewności siebie; człowiek pokorny nie tylko nie przypisuje sobie cech, których nie ma, ale też nie umniejsza własnych zdolności czy zasług.

Głód

Osoby głodnej nie trzeba motywować do pracy, ponieważ ma ona silną motywację wewnętrzną i sumiennie wywiązuje się ze swoich zadań.

Mówiąc o głodzie należy mieć zatem na myśli jego zdrową formę, czyli świadome i zrównoważone wywiązywanie się ze swoich obowiązków, połączone z gotowością pewnych dodatkowych wyzwań, ale tylko w przypadku, gdy wymagają tego okoliczności.

Mądrość

Mądrość to zdroworozsądkowe podejście do ludzi. Tacy ludzie rozumieją, co się dzieje w grupie i jak postępować z innymi. Potrafią zadawać odpowiednie pytania, słuchają innych członków zespołu i cały czas aktywnie uczestniczą w rozmowie.

Jak zastosować w praktyce ten model?

Jest kilka obszarów, w którym się to sprawdzi.

Rekrutacja

Bez przeprowadzonej w sposób właściwy rekrutacji nie stworzymy zespołu ukierunkowanego na pracę zespołową.

Podczas rekrutacji nie można skupiać się na ogólnikach, ponieważ w ten sposób nie będziemy mogli upewnić się, że dana osoba to nasz przyszły pracownik.

Dobrze jest rekrutację prowadzić w kilka osób, aby potem móc omówić to, w jaki sposób dany kandydat zaprezentował się wszystkim osobom. Zadając pytania postaci: “Jak myślisz, co on chciał powiedzieć, jak stwierdził…” łatwiej będzie omówić wnioski z rozmowy rekrutacyjnej.

Dobrym sposobem na ocenę kandydata jest postawienie mu pytania w stylu “co by powiedzieli inni”. Np. zamiast dopytywać, czy dobrze dogaduje się z kolegami z pracy, postawić pytanie: “Jak pański menedżer scharakteryzowałby pana relacje z kolegami z pracy”?

Bardzo dobrze jest, jak możemy dać kandydatowi do pracy pewne zadanie do wykonania, aby przekonać się, jak sobie poradzi w konkretnej sytuacji (i aby na tej podstawie móc stwierdzić, czy jest pokorny, głodny i mądry 🙂

Stawiajmy jasno sprawę co do zasad, jakie panują w firmie oraz wymogów odnośnie danego stanowiska. Ludzie często podejmują próbę pozyskania pracy, nawet, jak wyznają inne wartości niż te, które obowiązują w firmie. Ale tylko nieliczni decydują się podjąć pracę, wiedząc, że będą na co dzień rozliczani ze wszystkich zachowań, które w jakiś sposób naruszają firmowe wartości (na stronach 203 – 207 znajdziecie przykładowe pytania, które można wykorzystać w procesie rekrutacji).

Pamiętajmy o intuicji – jak coś nam nie pasuje, to drążmy temat dalej – w końcu tworzymy zespół, który ma nam pomóc w pracy, a nie zabierać czas na “gaszenie pożarów”. A te bywają być naprawdę “czasożerne”…

Ocena aktualnie zatrudnionych pracowników

Ocena aktualnie zatrudnionych pracowników może:

  • potwierdzić, że dany pracownik to idealny gracz zespołowy,
  • wspomóc proces doskonalenia danej osoby, aby finalnie stała się idealnym członkiem zespołu,
  • skłonić osobę, która nie pasuje do zespołu, do odejścia z firmy.

Doskonalenie pracowników

(którym brakuje jednej lub większej ilości pożądanych cech).

Na tym etapie bardzo ważne jest świadomość pracownika, że jego przełożony nie tylko wysoko ceni sobie pokorę u innych, ale i sam stara się nią wykazywać.

Ludzie nie są głupi i jeżeli ich przełożony będzie wysyłał niespójne sygnały (mówił jedno, a robił drugie), to nici ze zbudowania idealnego zespołu.

Podsumowanie

Można mieć środki finansowe, pomysł na mega biznes, wykształcenie MBA x 3 – ale jak się nie będzie potrafiło zbudować zespołu, który wcieli w życie nasze plany i marzenia, to pracując samodzielnie nigdy nie uwolnimy się od firmy, która będzie istnieć tylko wtedy, kiedy będziemy w niej pracować.

To co – chcesz dowiedzieć się jak dobierać idealnych ludzi do Twojego zespołu? Kup książkę i zacznij działać 🙂

Jak stworzyć idealny zespół?

Zobacz, czym się kierować i na co zwrócić szczególną uwagę

Kup teraz >
Chcesz zwiększyć ilość Klientów pozyskiwanych z Google? Umówmy się na 15 minut bezpłatnych i niezobowiązkujących konsultacji. Sprawdzę na czym stoimy i co mogę dla Ciebie zrobić





    SEBASTIAN
    MIŚNIAKIEWICZ
    Autor bloga,
    specjalista SEO
    Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

    Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Google dla Webmasterów.

    Skomentuj

    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH