Od dobrego do wielkiego – Jim Collins | SEOProfi
Książki biznesowe
Od dobrego do wielkiego - czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm

Od dobrego do wielkiego – Jim Collins

Czy dobra firma może stać się firmą wielką? Jak zmienić ją w przedsiębiorstwo, które nie tylko osiąga dobre rezultaty (raz czy dwa), ale potrafi utrzymać trend przez wiele lat? Czy jest to w ogóle możliwe?

Bardzo rzadko zdarza się sytuacja, w której firma rośnie nie przez rok, czy dwa, ale przez lat kilkanaście. Niekiedy jednak taka sytuacja ma miejsce. Jim Collins wykonał ze swoim zespołem ogromną pracę, próbując znaleźć odpowiedź na pytanie co sprawiło, że niektórym firmom się to udaje. Wytypował cechy charakterystyczne dla nich, aby każdy mógł spróbować rozwinąć swoją firmę w “wielką”.

Komentarz
Sebastian MiśniakiewiczAutor bloga,
specjalista od SEO
Okazuje się, że jest możliwe zbudowanie firmy, która będzie zdolna osiągać przez długi czas wyjątkowe efekty. Nie jest to takie trudne – wymaga tylko trzymania się pewnych zasad bez względu na to, co się dzieje dookoła naszej firmy.

Poniżej przepis na sukces jest prosty 🙂 – wymaga kierowania się pewnymi zasadami. Wystarczy przejść przez wszystkie etapy wyszczególnione poniżej, przechodząc od pierwszego do ostatniego z pokorą, bez pośpiechu, aby zbudować wielką firmą.

Zapoznajmy się z nimi.

Przywództwo na poziomie 5

Firmy, które osiągają ponadprzeciętne wyniki w długim okresie czasu, nie posiadają osobowości, które non stop pojawiają się na pierwszych stronach gazet (czy serwisów internetowych). Są swoistą mieszanką skromności oraz zawodowej siły. Takie osoby kierują swoją energię (którą inni wykorzystują do kreowania swojego ego) w tworzenie wielkiego przedsiębiorstwa. To ich biznes jest na pierwszym miejscu – a nie bycie celebrytą. Takie osoby są skromne aż do bólu – w przeciwieństwie do osób, które kierują konkurencyjnymi firmami. Co nie oznacza, że nie są zdeterminowane do tego, aby osiągnąć założony cel – uczynienie ich firmy wielką.

Bardzo ważne jest też inne spostrzeżenie – aby osiągnąć ten cel nie trzeba mieć osoby z zewnątrz firmy. Mało tego – charyzmatyczna osoba z zewnątrz często ma negatywny wpływ na zdolność firmy do przekształcenia firmy w wielką.

Przywódcy poziomu 5 są wśród nas, właściciele firm często ich nie zauważają. A wystarczy tylko rozejrzeć się za znakomitymi osiągnięciami/wynikami w firmie, do których nikt się nie przyznaje – bo to jest ślad działania takiej osoby.

Po pierwsze kto, co drugie co

Jeżeli mamy już charyzmatycznego przywódcę to nie powinien on zaczynać pracy od ustalenia wizji i celów biznesowych, ale od znalezienia odpowiednich ludzi do swojego zespołu, a dopiero następnie przydzieleniu im właściwych miejsc/stanowisk (na których będą czuli się najlepiej, aby w ten sposób dawali z siebie wszystko. Bardzo często zapominamy, że to nie ludzie są właściwymi aktywami firmy – są nimi WŁAŚCIWI ludzie.

Jeżeli nie ma takich ludzi, trzeba ich zatrudnić – ale nie na siłę. Jak nie znajdziemy ich podczas rekrutacji, szukajmy dalej, organizując kolejną rekrutację. Pamiętaj, że najlepsi ludzie nie muszą mieć na początku doświadczenia w branży. Ważne, aby miały one odpowiednie cechy charakteru niż właściwe wykształcenie.

Jeżeli trzeba kogoś zwolnić/wymienić na stanowisku – działaj od razu, nie czekaj. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w której musisz kogoś prowadzić “za rękę”. Jeżeli tak jest, to znaczy, że popełniłeś błąd podczas rekrutacji (najlepszych ludzi kieruje się, dając im wskazówki i ucząc ich).

Konfrontacja z wrogą rzeczywistością

Dążąc do celu należy zachować niezachwianą wiarę w to, że firma potrafi osiągnąć cel, ku któremu zmierza, bez względu na napotkane trudności. Jednocześnie musi być ona zdyscyplinowana, aby stawić czoło najbardziej nieprzewidywalnym sytuacjom i móc sobie z nimi poradzić. Aby było to możliwe trzeba stworzyć takie warunki w firmie, w której jest zawsze miejsce nie tylko na wysłuchanie ludzi, ale i na szukanie prawdy, czyli:

  1. Przewodząc należy zadawać pytania, a nie dając odpowiedzi (ilu liderów to potrafi? 🙂
  2. Należy wprowadzać dyskusję i dialog, a nie przymus.
  3. Należy szukać przyczyn, a nie winnych.
  4. Należy wprowadzić mechanizm “czerwonej flagi”, aby uzyskiwać informacje, których nie można ignorować.

Kluczowym elementem, który należy mieć na uwadze przy transformacji firmy dobrej w wielką jest tzw. paradoks Stockdale’a, który brzmi: “Zachowaj niezachwianą wiarę w ostateczne zwycięstwo, bez względu na bieżące trudności  I JEDNOCZEŚNIE stawiaj czoło najbardziej wrogim faktom otaczającej nas rzeczywistości.”

Zasada jeża

Nie można konkurować na rynku, tylko dlatego, że robimy to od lat. Należy odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • co jest naszą największą pasją ?
  • w czym możemy być najlepsi na świecie ?
  • co przynosi korzyści materialne ?

Wspólna część tych przecinających się okręgów pokaże nam, w którą stroną ma iść rozwój naszej firmy.

Zbyt często np. firmy próbują robić wszystko na raz, zamiast skupić się na tym jednym, kluczowym elemencie swojej oferty, w którym czują się najlepiej, robią to rewelacyjnie, a w dodatku ich Klienci nieźle za to płacą.

Zasada Jeża wymaga dążenia do doskonałości, przy czym bardzo ważne jest to, aby nie tylko zrozumieć, w czym możemy być najlepsi, ale także aby się tego niezłomnie trzymać, nie ulegając chwilowym modom, jakie panują w danej chwili na rynku.

Kultura dyscypliny

Zdyscyplinowani ludzie nie potrzebują hierarchii. Zdyscyplinowane myślenie nie potrzebuje biurokracji. Zdyscyplinowane działania nie wymagają nadmiernych kontroli

Firma trwale się rozwija gdy tworzy kulturę, w której zdyscyplinowani ludzie podejmują zdyscyplinowane działania. Dlatego jeżeli mamy w firmie odpowiednich ludzi nie będziemy potrzebowali rozwijać biurokracji.

Technologiczne turbodoładowanie

Technologia ma służyć rozwojowi firmy – a nie być wprowadzana do niej tylko dlatego, że jest nowa/inni to robią.

Koło zamachowe i spirala klęski

Mozolna praca prowadzi do stopniowego przyspieszania kręcenia się wspomnianego koła. zamachowego. Bardzo trudno jest wprowadzić je w ruch, wymaga to olbrzymiego nakładu pracy/siły. Jednak potem wystarczy jej ułamek, aby kręciło się ono z wielką prędkością.

Mam nadzieję, że zachęciłem Ciebie do tego, aby sięgnąć po książkę. Jeżeli zależy CI na tym, aby swoją firmę – może nawet i bardzo małą – uczynić wielką – to sięgnij po nią i wykorzystaj doświadczenie, jakie zebrał autor podczas długich i żmudnych badań tych firm, które stały się wielkie.

Chcesz zbudować firmę, która przetrwa wszelkie zawirowania na rynku?

Zobacz, jakimi zasadami kierują się firmy, które rosną przez lata

KUP TERAZ >
Chcesz zwiększyć ilość Klientów pozyskiwanych z Google? Umówmy się na 15 minut bezpłatnych i niezobowiązkujących konsultacji. Sprawdzę na czym stoimy i co mogę dla Ciebie zrobić





SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.

Skomentuj

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH